Vad är en sökmotoroptimering av hemsidor?

Sökmotoroptimering av hemsida är ditt ansvar om du vill visas på Internet. Antalet internetanvändare i Sweden

växer hela tiden. Omkring 20 miljoner Internetanvändare använder Googles sökmotor, som står för 93% av det totala antalet. Det här bevisar att när man driver ett företag online är det värt att se till att internetanvändare hittar ens hemsida i sökresultaten. Vi börjar en artikelserie för personer som vill fördjupa sig i vad placering är för något samt för de som själva vill marknadsföra sin hemsida.

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering i sökmotorn är det åtgärder som syftar till att öka hemsidans synlighet i sökresultaten. Sökmotoroptimeringen är oftast baserat på tekniker som inte helt överensstämmer med sökmotorernas riktlinjer. sökmotoroptimering utförs ofta tillsammans med SEO-aktiviteter.

Sökresultat

De tre första sökresultaten och resultaten bredvid är markerade med „Reklam” -tecknet. De är så kallade betalda sökresultat. Om man vill att ens hemsida ska visas under ett visst begrepp måste man betala för det. Google AdWords-tjänsten är ansvarig för att visa sidorna i sökresultaten i reklamblocket. Vi är dock intresserade av den så kallade naturliga sökresultat alltså webbplatser som har inkluderats i sökresultatlistan för ett visst begrepp utan att betala Google för det. På bilden har sådana sidor blivit markerade grönt och det finns 10 av dem. Det är värt att nämna att sökresultatsidan kan se annorlunda ut, beroende på vad man skriver i sökmotorn. Antalet objekt som finns på första sidan av sökresultatet kan också variera. Till exempel, sökresultatsidan för den så kallade lokala fraser, dvs sådana som innehåller ett namn på en stad kommer att se annorlunda ut t.ex.

 

• tandläkare stockholm

• mekaniker stockholm

• veterinär stockholm

Sökresultat för tandläkare Stockholm är följande:

Som man kan se i jämförelse med föregående sökresultatsida placeras företagets adresser och stjärnor som symboliserar användarbedömningar över de organiska resultaten. Det är mycket lättare för Internetanvändare, eftersom man kan få viktigaste informationen (telefonnummer eller adress) utan att besöka webbplatsen. Intressant, om man bor i Wroclaw eller i området, oavsett om man skriver i sökmotorn „tandläkare” eller „tandläkare stockholm”, får man samma sökresultat som på ovanstående bilden. Sammanfattnigsvis kan sökmotorn känna igen ens plats själv och anpassa sökresultatet enligt detta (presentera företagens webbplatser från den stad där man för närvarande bor). För personer som arbetar med sökmotoroptimering är närvaron av betalda annonsering och visitkort från Google My Business över organiska resultat något besvärligt. Organiska resultat är ofta tillgängliga för användaren när reklamlinjen slutar, och det betyder att användaren inte ens når de organiska resultaten!

Vad är SEM

Search Engine Marketing (SEM) eller sökmotornsmarknadsföring utförd i sökresultat. SEM är en samling av aktiviteter som utförs under SEObetald reklam (PPC) och sökmotoroptimering. SEM-aktiviteter är främst inriktade på att erhålla och tjäna pengar på webbplatsen. Man brukar säga att SEM = SEO + PPC.

Vem bestämmer sidpositionen i sökresultaten och vad beror det på?

Sidornasordning visas naturligtvis inte på måfå. Högst (förutom betalda sökresultat = reklam) finns webbplatser som är mest passande för den inskrivna sökningen. Algoritmen för Googles sökmotor är ansvarig för att de placeras i rätt ordning. Det exakta sättet på vilket algoritmen fungerar är givetvis inte allmänt känt, men de faktorer som påverkar att en sida finns i sökresultatet högre än andra är kända. Alla faktorer som påverkar detta är cirka 200. Faktorer som påverkar sidans position i sökresultaten kan delas in i 2 allmänna grupper:

 

• faktorer relaterade till webbplatsens innehåll och dess verksamhet

 

• faktorer som är relaterade till webbplatsens popularitet på Internet Faktorerna relaterade till webbplatsens innehåll och dess verksamhet inkluderar:

• hur mycket innehåll det finns på sidan

 

• hur många nyckelord (de som man anger i sökmotorn) det finns i texten på sidan

 

• hur många nyckelord det finns i textens rubriker

 

• hur ofta ett nytt innehåll (t ex artiklar) på sidan publiceras • hur många nyckelord det finns i URL-adress

 

• hur unik innehållet på webbplatsen är (om det inte kopieras från andra källor)

 

• hur snabbt sidan laddas

 

• hur lämplig optimering av HTML-koden på sidan är I sin tur baseras de faktorer som är relaterade till webbplatsens popularitet huvudsakligen på länkar som leder till ens webbplats från andra webbplatser. Sådana faktorer är till exempel:

 

• hur många olika webbplatser har länkar till ens webbplats

 

• hur många länkar från andra webbplatser finns det totalt

 

• vad kvalitet på webbplatser som länkar till ens sida är (antal användare som besöker dem, deras popularitet)

 

• närvaro i sociala medier (Facebook, Twitter, Google+) Searchenginlands portal skapade en mycket intressant infografisk jämförelse med de viktigaste faktorerna i sökmotöralgoritmen som påverkar sidans ordning i sökresultatet: http://searchengineland.com/seotable

Sökmotoroptimering på Google – är det värt att vara hög i sökresultaten?

Vilka fördelar kan man uppnå om ens webbplats finns på sökresultates första sida? Svaret på denna fråga är inte enkelt, eftersom antalet personer som kommer in på ens webbplats från sökresultatsidan beror på två faktorer:

• begreppet som skrivits in i sökmotorn

• positionen som sidan kommer att ha i sökresultaten

För varje nyckelord kan man se hur genomsnittligt månatligt antal sökningar ser ut, det vill säga hur många gånger ett visst nyckelord har skrivits in i sökmotorn. Exempel på genomsnittliga antal månatliga sökningar är:

 

• bildelar – 33.000

 

• pojkvän dag present – 2900

 

• vinter läder stövlar – 40

 

Den andra aspekten är positionen som sidan har på sökresultatetslista. Ju högre den finns desto större andel av personer som har skrivit in en specifik fras, klickat på resultatet och gått till ens hemsida. På Internet kan man hitta ganska många olika statistiker, men man kan anta att dessa värden är följande:

Placering % av personer som besöker denna webbplats
1. 51%
2. 34%
3. 29%
4. 23%
5. 20%
6. 17%
7. 15%
8. 15%
9. 12%
10. 11%

Baserat på ovanstående data kan man därför anta att t.ex. 5. platsen på sökresultatet för frasen „bildelar” kommer att ge en 6600 besök per månad och den första platsen i sökresultatet för frasen „vinter läderskor” – 20.
Det är dock värt att lägga till att en webbplats som är optimerad för sökmotorer kommer att visas i höga positioner på ett mycket stort antal nyckelord, så det kommer kollektivt att samla in ett stort antal besök från sökresultaten.

Vad är SEO (Sökmotoroptimering)?

Så vad gör man för att bli högre i sökresultaten under specifika nyckelfraser? Alla aktiviteter som syftar till att förbättra positionen i sökresultaten kallas sökmotoroptimering. Detta är det svenska namnet på denna process, utomlands dessa aktiviteter kallas helt enkelt SEO. SEO betyder Search Enginge Optimization, som vi kan översätta som „sökmotoroptimering”.

 

Så vad är sökmotoroptimering?

 

Den innebär att sträva efter att förbättra alla delar som påverkar sidans position i sökresultaten. Dessa faktorer har redan nämnts tidigare. Som en påminnelse är dessa faktorer relaterade till hur webbplatsen fungerar, innehåll på denna webbplats och dess popularitet bland användare.

Faktorer som ingår i hela webbplatsens sökmotoroptimeringsprocess är: • hur lämplig optimering av HTML-koden på sidan är

 

• förberedelse av innehåll på webbplatsen och deras korrekta optimering (viktiga nyckelord, rätta rubriker)

 

• förbättringen av webbplatsens funktion i tekniska termer (inga fel på sidan, sidladdningshastighet)

 

• bestämmelse av sidans korrekta struktur (dela upp informationen på webbplatsen i relevanta delsidor)

 

• förberedelse av webbplatsversionen för mobiler

 

• få länkar från andra webbplatser (inköp av länkar, publicering av artiklar, kataloger av sponsrade företag, samarbete med andra webbplatser, marknadsföring av ord-till-mun)

Det här är bara några punkter från en mycket längre lista över uppgifter som följer processen av sökmotoroptimering. Detta ämne kommer att beskrivas närmare i efterföljande artiklar från denna serie.

Vanliga SEO-myter

När man läser artiklar om SEO på Internet kan man ofta stöta på helt falsk information – SEO myter. Det finns också många oärliga företag som försöker lura kunderna. Här är de vanligaste myterna och missuppfattningar om sökmotoroptimering:

 

• Position som uppnåtts en gång ges för alltid – Ingenting är mer fel, ändringar i sökresultat förekommer hela tiden, sidans position i sökresultaten kan ändras dagligen. Detta beror på att Google introducerar ändringar i sin algoritm och dessutom sover konkurrensen inte.

 

• Det finns ett universellt „recept” för att uppnå de högsta positionerna – Ingen har full kunskap om hur sökalgoritmen fungerar, förutom för Google-anställda. Därför är alla SEO-aktiviteter baserade på tester, kunskaper och observationer.

 

• sökmotoroptimeringen är en engångsaktivitet – tyvärr fungerar det inte så. I de flesta fall kräver underhåll av webbplatsen att aktiviteter utförs regelbundet.

 

• Garantin för att uppnå positionen – Denna formulering finns ofta i erbjudandet av företag som arbetar med sökmotoroptimering. Tyvärr är detta bara ett vanligt marknadsföringsknep. Ingen kan ge 100% garanti för att uppnå höga positioner i sökresultaten.

9 steg till en sökmotoroptimering-vänlig webbplats:

1. Rätt informationsarkitektur på webbplatsen

Ett mycket viktigt element i webbplatsplacering är den lämpliga webbplatsarkitekturen, vilket säkerställer att både användare och indexeringsrobotar snabbt når det viktigaste innehållet. Kom ihåg om intern länkning och indexering bara de viktigaste delsidorna.

2. Vänliga URL-adresser

Exempel på URL-adressen från turistbranschen för rubriken på sidan:

 

• Semester i Spanien. Hotel IBRIS – Gran Canaria

 

• domain.se/espania/gran-canaria/hotel-ibris Exempel på en adress för en onlinebutik: • Skor Reebok Continental White

 

• domain.se/shoes/male/reebok/continental-white

3. Intern länkning

Den korrekta sidstrukturen och den interna länkningen har en mycket stor inverkan på sökmotoroptimeringen. Tack vare bra länkning kan man bestämma hur man separerar sidrankflödet mellan valda delsidor på en viss webbplats. Genom intern länkning och korrekt koppling av var och en av de viktiga sidorna kan man uppnå framgång i form av trafik och höga resultat i serps. När det gäller att skapa webbplatsstrukturen är det värt att rita det interna kopplingssystemet. Det kommer att vara till stor hjälp vid nästa steg i sökmotoroptimeringen.

4. Lämplig nyckelordsinriktning

En mycket viktig faktor vid placeringen av en webbplats på Google är det lämpliga nyckelordsinriktningen i intern länkning. När det är möjligt använd länkar med ankare som matchar det viktigaste nyckelordet. Dessutom måste man komma ihåg att nyckelordet används i titellänkstaggen. Om möjligt, använd inte fraser som „läs mer”, „Fortsätt läsa” „se mer.”

5. Innehållsoptimering i enlighet med det placerade nyckelordet

Det är viktigt att nyckelorderordet som tilldelas en viss sida visas minst flera gånger i webbplatsens innehåll, i taggarna <h1> <h2> <h3>och i sidans titel. Det borde finnas tillräckligt många nyckelord i innehållet på webbplatsen så att Google kan tilldela det till den lämpliga katalogen och att roboten kan bestämma vilket ämne delsidan handlar om. En bra vana vid sökmotoroptimeringen av sidor är att använda nyckelordets synonymer. Man kan använda ord från lång svans utöver det ord som är tilldelat för den valda sajten.

Ett exempel på en delsida av en bilblogg med en artikel om Skoda Octavia:

Sidtitel: Skoda Octavia – recension – tekniska data – motor – förbränning.
Användning h1 : Skoda Octavia
Användning h2 : Skoda Octavia – Tekniska data, Skoda Octavia – motor, Skoda Octavia – Förbränning

6. Duplicering av innehåll och sökmotoroptimering

När man fokuserar på problemet med att duplicera innehåll i samband med webbplatssökmotoroptimering bör man överväga två frågor. Dupliceringar av innehåll på webbplatsen och dupliceringar av innehåll indexerat på Google. Det första steget för att bli av med duplicerade innehåll är att verifiera domänadressen i Google Search Console och att använda en lämplig 301-omdirigering från www-adressen till adressen utan www eller vice versa – från adressen utan www till adressen med www. När man skapar innehåll för en webbplats, bör bara det unika innehållet skapas. Det är viktigt att komma ihåg att innehållet inte ska kopieras från andra (särskilt starkare) webbplatser. Dessutom är det viktigt att komma ihåg att samma innehåll inte bör indexeras på olika webbadresser (detta är särskilt viktigt när på sidan finns det en sökmotor som indexerar sökresultat).

7. Kanibalisering av nyckelord i sökmotoroptimering

Kanibaliseringen av nyckelord i sökmotoroptimering av webbplatser i sökmotorer är en situation där samma huvudnyckelord används för optimering av flera delsidor. Då väljer Google-roboten själv den sida som visas under den valda sökningen. Ofta visas den första sidan som inte är „indikerad” av webbplatsägaren som den viktigaste för ett visst nyckelord. Detta leder till en situation där olika delsidor under ett visst nyckelord visas i serps, vilket medför att resultaten blir ostabila. Lösningen på problemet är att begränsa användningen av nyckelord på delsidor som inte ska visas under en given fråga i serps.

8. Sidans laddninghastighet och dess påverkan på sökmotoroptimering

För närvarande rapporteras sidladdningshastigheten som en av rankningsfaktorerna i nästan alla rapporter som handlar om faktorer som påverkar sökmotoroptimeringen. Det bästa verktyget för att kontrollera hur Google utvärderar din webbplats är PageSpeed Insights. vilket dessutom anger faktorer som kan förbättras för att sidan ska laddas snabbare. Varför är det värt att ägna tid åt förbättring av denna faktor?

 

• Google-robotar går snabbare mellan sidor av webbplatsen, vilket leder till snabbare webbplatsindexering

 

• användare gillar inte att vara på webbplatser som laddas under en längre tid – sänkning av laddningstiden kommer att leda till en minskning av avvisningsfrekvensen

 

• webbplatsen kommer att förlora „ankare”, vilket inte tillåter att det syns korrekt i sökresultaten – det kommer att översättas direkt till positioner (särskilt i drastiska fall)

9. Den mobila versionen av webbplatsen påverkar sökmotoroptimeringen hos Google

Från och med den 21 april 2015 har anpassningen av webbplatsen för mobila enheter en mycket stor inverkan på webbplatsplacering. Denna aspekt bör noteras speciellt när webbplatsens grafiska layout skapades för några år sedan och har inte uppdaterats sedan dess. Detta är en mycket viktig faktor, eftersom en ökande andel av alla frågor kommer från mobila enheter, och bristen på anpassning av webbplatsen sänker dera position i serps. Det bästa verktyget för att kontrollera om webbplatsen är anpassad för användare som använder mobila enheter är kompatibilitetstest med mobila enheter.